Thursday, December 31, 2020

PKPB DILANJUTKAN - THROWBACK AWAL SEMESTER 2020

Bismillahirrahmanirrahim.

Aktiviti pertama di permulaan persekolahan.


“PBKB di daerah Johor Bahru dilanjutkan sehingga 14hb Januari 2021”

Allah.. bila sahaja mendapat berita ini, terus terbayang suasana awal semester di tadika kami. Bermakna, tarikh kemasukan untuk sesi 2021 juga terpaksalah kami lanjutkan ke tarikh yang lain. Barulah kini terasa ‘nikmat’ melayan murid-murid baru yang pertama kali menjejakkan kaki ke tadika. Hari pertama dan untuk beberapa minggu yang seterusnya, guru-guru kami bukan sekadar menjadi cikgu, tetapi juga sebagai pelari pecut, pengangkat berat, pakar kaunseling, penyanyi, pelakon dan pelbagai lagi kerjaya.

Penat, sakit.. tapi di penghujung hari, kerenah anak-anak murid inilah yang juga menjadi pengubat dan punca ukiran senyuman di wajah guru-guru kami. Betullah orang kata, kita akan menghargai sesuatu ataupun seseorang apabila kita kehilangan benda tersebut.

Hebatnya cikgu-cikgu ni, walaupun pelbagai cabaran yang terpaksa mereka hadapi di awal persekolahan, tetap juga diselitkan doa dan kata-kata positif. Contohnya ketika saya melawat ke tadika di awal sesi persekolahan pada tahun yang terdahulu, terlihat seorang guru duduk sambil memeluk anak muridnya, tudung dan jubah basah dek airmata dan hingus anak murid terbabit. Belum sempat saya bertanya, guru tersebut sudah bersuara,

“Cik Ifah, takpe Cik Ifah.. selalunya murid yang kuat nangis ni lah sebenarnya pandai dan jadi wakil tadika kat pertandingan nanti, ya… Aamiin.. Aamiin..” katanya sambil belakang murid itu diusap-usap.

Saya turut mengaminkan doanya. Semoga segala doa dan ilmu yang guru-guru kami curahkan kepada anak-anak murid mendapat keberkatan dariNya.

Di sini kami kongsikan beberapa gambar dan video 'throwback' permulaan sesi pada tahun yang terdahulu.

Beratur tunggu giliran untuk urusan van anak.

Cerita apa tu Cik Din?

Jangan lupa ambil nametagnya.

Lintas jalan elok-elok ya!

OK.. nametag ni jaga baik-baik tau.

Alamak, mama lupa bawa sapu tanganlah.

Hai cikgu, saya dah sampai!

Pastikan alamat dan nombor telefon betul ya.

Ok, jom kita bersuai kenal!

Murid-murid diajar cara mencuci tangan.

Cuba teka nama saya apa?

Jom ikut cikgu nyanyi!

Tadah tangan semua, nak baca doa makan ni.

Sedapnya bekal saya!

Jemput makan semua.

Ok mari nyanyi lagi!

Susun kasut di rak elok-elok ya.

Sesi penerangan penggunaan tandas.

Mari kita kumpul buku aktiviti supaya beg tak berat.

Hati-hati turun tangga ya.

Yeay, dah nak balik dah!

Tunggu nama cikgu panggil baru boleh keluar dari tadika, ok?

Mari sini cikgu bantu naik ke dalam van.


Di sini juga kami kongsikan video permulaan semester pada tahun yang terdahulu.



Jika diikutkan takwim 2020 yang awal, sekarang ini sudahpun bermula sesi persekolahan 2021. Sayangnya, kerana Covid19, pra tadika terpaksa kami tiadakan, permulaan sesi 2021 juga ditunda ke 17hb Januari 2021 (InsyaAllah). Risau sebenarnya memikirkan proses perkembangan pendidikan anak-anak ini. Diharap segalanya dipermudahkan dan kita semua sentiasa di bawah lindunganNya.

Oh ya.. sesi pembayaran dan pengambilan keperluan masih lagi berlangsung sehingga 5hb Januari 2021. Silalah berhubung dengan tadika di mana anak didaftarkan sekiranya ada sebarang persoalan berkenaan dengan sesi ini. Kami ucapkan jutaan terima kasih kerana memilih untuk bersama-sama dengan kami dalam membentuk pendidikan awal anak-anak. Semoga diberi kesempatan untuk kita bersua muka.

Jangan lupa, jaga kesihatan, tidak perlu keluar rumah jika tiada urusan penting, dan perbanyakkan selawat dan doa agar pandemik ini segera berakhir. 

~Cikgu Norifah~

0 comments:

Post a Comment

 

MyBISTARI GROUP Published @ 2014 by Ipietoon