Wednesday, February 3, 2021

KENANGAN MENGUSIK JIWA

 Bismillahirrahmanirrahim.

Gambar contoh kelas semester 1 2020.


“Iaitu orang yang apabila mereka ditimpa sesuatu kesusahan (musibah), mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”
(Al-Baqarah : ayat 156)

Redha dan tawakal. Itulah yang perlu kita lakukan sekarang ini. Baik dari pihak ibu bapa mahupun kami, sama-sama kita merasa impak yang besar dari pandemik ini. Walaupun diberi keizinan untuk meneruskan sesi P&P secara bersemuka dengan anak-anak murid, kami tetap merasa risau dan khuatir. Pelbagai aktiviti telah pun dirancang untuk diadakan semula bagi semester yang baru ini. Tapi itulah, kita hanya mampu merancang. Senang cerita kita masing-masing mengharapkan keadaan bertambah baik, namun sekarang ini sepertinya masih tidak nampak jalan ke arah itu.

Jika diikutkan pada takwim 2021 yang telah diedarkan kepada para ibu bapa / penjaga, minggu ini kita akan adakan aktiviti bergambar kelas semester 1 dan juga gambar invidivu bagi murid-murid K1 dan murid baru K2. Aktiviti itu kami ubah ke bergambar individu K1 sahaja apabila mengambil kira faktor keselamatan dan kesihatan murid-murid. Kami kemudian ubah lagi kepada menggunakan gambar ukuran paspot yang diberi oleh para ibu bapa sahaja untuk kebaikan semua pihak. 

Rindu sebenarnya dengan suasana hingar bingar perkarangan tadika ketika melayan gelagat anak-anak murid dan para guru ketika sesi bergambar diadakan. Semoga diberi kesempatan lagi olehNya untuk merasai keseronokkan sesi bergambar murid dan juga aktiviti-aktiviti yang lain. Buat masa ini, perkara yang dapat kami buat adalah berkongsi gambar-gambar tahun yang lalu ketika aktiviti ini dijalankan. Mari lihat betapa seronoknya kami bergambar!

Yes! Mari bergambar! (TS1)

Senyum jangan tak senyum. (TS1)

Cikgu, saya nak berdiri kat mana? (TS1)


Alamak, cikgu kan dah susun tadi. Kenapa tak ikut barisan? (TS1)

Hehe, cikgu yang beriya betulkan tudung. (TS2)

Terbalik kasut awak ni. (TS2)

Tengok kamera tau, jangan tengok tempat lain. (TS2)

Saya ada pembantu untuk ambil gambar di TIB.

Tak center lagi tu Cikgu Reen, dalam kamera ni kedudukan tak cantik. (TIB)

Eh.. ada muka kitalah dalam ni! (TIMB)

Mari sini cikgu betulkan tudungnya. (TIMB)

Panas ya Cikgu Siti? (TKM)

Biarlah belakang nak jadi apa, janji saya punya gambar ada, kan cikgu? (TKM)

Ok semua tengok sini dulu, cikgu nak ambil gambar. (TIPB)

Cikgu... nampak tak muka saya? (TIPB)

Macam mana nak sebut nama awak ni? (TMPB)

Ok tunggu cikgu panggil nama untuk ambil gambar invididu. (TMPB)

Tengok depan semua, berhenti dahulu dari berbual. (TNPB)

Kita bergambar individu pula ya. (TNPB)

Saya nak buat 'peace' boleh cikgu? (TM)

Ok semua, jom buat gaya bebas! (TM)

Kami kongsikan juga video sesi fotografi semester 1, tahun 2020.



Norma baharu yang perlu kami terapkan ini bukannya mudah, tetapi perlu kami patuhi. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita semua dan dikurniakan yang baik-baik sahaja untuk kita. Pastikan anak-anak sihat, tidak bergejala dan tiada contact rapat dengan mana-mana pesakit Covid19 sebelum dihantar ke tadika, ok?

Seperkara lagi, lembaran kerja hujung minggu (worksheet) akan mula kami edarkan pada Khamis nanti. Jangan lupa siapkan dan hantar semula hari Ahad nanti ya!

~Cikgu Norifah~
















Thursday, January 14, 2021

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM, SESI 2021 KAMI MULAKAN.

 

Bismillahirrahmanirrahim.

Jom daftar masuk kelas!


Akhirnya, sesi persekolahan 2021 dapat juga bermula, Alhamdulillah. Bermacam rasa yang ada. Teruja, risau, takut dan gembira, itu antara perasaan yang bukan hanya dirasai oleh para ibu bapa dan murid, tetapi juga para guru kami.

Walaupun telah menyediakan tadika seperti SOP yang ditetapkan oleh pihak Kementerian Pendidikan, tetap jua ada sedikit rasa was-was dalam diri kami untuk menyambut murid-murid dan para ibu bapa ke tadika. Terbayang-bayang sudah keadaan suasana hari pertama persekolahan yang sememangnya akan penuh dengan para ibu bapa yang semangat menghantar anak-anak ke tadika,  bukan setakat hantar ke pintu tadika, ada juga yang sanggup tunggu di dalam kelas bersama anak-anak. Kami faham keterujaan para ibu bapa, maklumlah kali pertama anak-anak dilepaskan di bawah jagaan dan bimbingan orang lain, pasti bukan senang bagi mereka untuk melepaskan anak-anak.

Ketika ditugaskan untuk memantau keadaan awal persekolahan di Tadika Ilmu Pintar Bestari, risau juga memikirkan perkara ini. Tetapi Alhamdulillah, para ibu bapa dan penjaga di Tadika Ilmu Pintar Bestari memberikan kerjasama yang baik apabila diminta untuk meninggalkan kelas anak-anak. Terima kasih kami ucapkan. Saya percaya para ibu bapa di tadika lain juga begitu. Marilah kita sama-sama patuh pada SOP yang telah ditetapkan. Semoga dengan ini Covid19 dapat dibendung.  

Di sini saya kongsikan beberapa gambar hari pertama dari setiap tadika di bawah MyBISTARI GROUP.

Mana ya nama anak saya? (TIB)

Kami dah sedia nak belajar ni cikgu. (TIB)

Ok, cukup sabun banyak tu, cuci tangan pula ya. (TIB)

Semoga perjalanan balik ke rumah berjalan lancar. (TIB)

Selepas daftar, murid akan diberi tanda nama. (TIMB)

Mari cikgu terangkan tatacara ke tandas. (TIMB)


Ok, mari kita balik. (TIMB)

Urusan van selepas daftar anak. (TIPB)

Jangan menangis.. kita kat sekolah kejap je.. (TIPB)

Ingat pesan mama, duduk je kat kerusi, jangan lari-lari, jaga SOP. (TIPB)


Whatsapp jap.. "ok anak kita selamat masuk kelas, tak nangis.." (TIPB)

Sila scan dahulu sebelum masuk ke dalam tadika ya puan. (TKM)

Alamak, mana saya letak duit kecil ni eh.. (TKM)

Err.. tu huruf o ke a cikgu? Mata tak berapa jelas.. (TKM)

Duduk sini elok-elok ya! (TKM)

Hai cikgu, hari ini saya mula belajar, jumpa dalam kelas nanti ya. (TM)

Kita ambil gambar kenangan 1st day dahulu. (TM)

Dik, duduk.. jatuh nanti.. (TM)

Ini driver n co driver bukan biasa-biasa. (TM)

Terima kasih kerana menjaga jarak. (TMPB)

Urusan di kaunter van. (TMPB)

Ibu, nak saya buka ke pakai topeng ni? (TMPB)

Murid diajar cara menyusun kasut di rak. (TMPB)

Hasil kerja pertama di tadika, cantik tak? (TNPB)

Tengok ni, papa dah tulis nama dalam ni, jangan tersalah kasut. (TNPB)

Abadikan kenangan hari pertama di sini. (TNPB)

Pastikan anak puan dah siap bila kami sampai ya. (TS1)

Ok, ini nametag awak. (TS1)

Cantik tak lebah saya ni cikgu? (TS1)

Hati-hati naik tangga tu. (TS2)

Alamak, jangan senget.. jangan senget.. (TS2)

Errr.. dah berapa kali saya gosok belakang tangan ni eh? (TS2)

Cuba teka saya nak buat apa ni? (TS2)

Bermula tahun ini juga uniform kami telahpun ditukar ke pattern yang baru. Pertukaran ini kami lakukan secara berperingkat, jadi jangan pelik sekiranya ada tadika yang masih menggunakan uniform yang lama ya.

Contoh uniform baru murid perempuan.

Contoh uniform baru murid lelaki.

Kami kongsikan juga video berkenaan hari pertama persekolahan sesi 2021.



Kami ingin peringatkan sekali lagi di sini, sekiranya anak-anak bergejala (demam / batuk / selsema) tidak perlu hantar anak ke tadika. Sama juga sekiranya keluarga murid adalah contact rapat dengan pesakit Covid19, duduklah sahaja di rumah. Patuhlah pada arahan yang terah dikeluarkan. Elakkan dari wujudnya kluster tadika. Perbanyakkan selawat dan istigfar. Semua ini adalah untuk kebaikan bersama. 

Selamat bersekolah!

#kitajagakita

~Cikgu Norifah~























 

MyBISTARI GROUP Published @ 2014 by Ipietoon