Monday, July 19, 2021

RINDU YANG TAK TERUNGKAP

 Bismillahirrahmanirrahim.

Program Simulasi Haji Cilik sedang berlangsung (2019).


Subhanallah.. sedar tak sedar minggu ini kita akan menyambut Aidil Adha. Tak terasa masa yang berlalu dek kerana masing-masing sibuk dengan keadaan yang sangat-sangat menekan sekarang ini. Doa dan harapan kami agar semuanya sentiasa di dalam lindunganNya dan dipermudahkan segala urusan.

Tahun ini adalah tahun kedua Kota Mekah lengang dari kunjungan jemaah haji berikutan pandemik yang entah bila akan berlalu. Semoga kita semua diberi keizinan olehNya untuk melaksanakan haji dan umrah nanti.

Bagi kami di bawah MyBISTARI GROUP, tahun ini juga adalah tahun kedua Program Simulasi Haji Cilik tidak dapat dijalankan. Sesungguhnya, rindu pada suasana sesi persekolahan dan segala aktiviti yang diadakan untuk anak-anak murid semua.

Jika sebelum berlakunya pandemik ini, bulan ni adalah antara bulan yang dinanti-nanti oleh para ibubapa dan juga kami, tenaga pengajar MyBISTARI GROUP. Laungan dan bacaan talbiah akan kedengaran di setiap tadika kami. Suasana yang pada ketika itu menyentuh hati, apatah lagi dalam keadaan sekarang ini. Rindu yang tak terungkap.

Marilah kita imbau kembali kenangan-kenangan yang pernah dicipta bersama para guru dan bekas anak-anak murid kami. Labbaik Allahumma Labbaik!

Persiapan ruang simulasi bermula malam sebelum program.

Untuk para mutawif dan mutawifah.

Tag nama dan lengan bagi para peserta simulasi.

Kelengkapan di dalam beg para peserta simulasi.

Ok jom sedia pakai telekung.

Antara checkpoint yang dijaga oleh para guru.

Persiapan akhir bersama mutawifah jemputan kami dari El Izzah.

Bergerak dari cawangan masing-masing menuju tapak simulasi.

Bakal haji cilik.

Cikgu pun turut rasa teruja.

Ibubapa dan penjaga yang datang memberikan galakan dan sokongan.

Dah tak sabar nak mula ya tu?

Mari cikgu betulkan kain ihramnya.

Sesi taklimat akhir sebelum program simulasi bermula.
Khusuk dengar taklimat.


Bismillahirrahmanirrahim, mari mulakan simulasi.

Yang pertamanya, kita Wukuf dulu di Arafah.

Mari kutip batu untuk lontar. Pastikan jumlahnya cukup ya.

Aktiviti melontar sedang dijalankan.

Setiap kali habis aktiviti, cikgu akan tampal sticker tanda selesai.

Tunggu giliran untuk tawaf.

Tawaf keliling replika Ka'abah.

Ok siap tawaf, kita tunggu untuk ke checkpoint yang selanjutnya.

Saei sedang berlangsung.

Dan yang akhir.. kita bertahalul.

Biar cikgu yang bantu gunting rambutnya, ya.

Alhamdulillah.. kami sudah selesai menunaikan ibadah haji kami!

Mengalas perut sementara menanti upacara penyerahan sijil.

Contoh gambar kenangan para peserta simulasi.

Di sini juga kami kongsikan beberapa video sepanjang Program Simulasi Haji Cilik ini diadakan.



Semoga dengan perkongsian ini dapat memberi sedikit gambaran kepada para ibubapa yang pertama kali menyertai kami di MyBISTARI GROUP. Bagi para guru dan ibubapa yang lain, semoga dapat mengubat sedikit kerinduan terhadap aktiviti-aktiviti yang selalunya diadakan saban tahun. 

Walaupun kita tidak dapat merayakan Aildil Adha seperti tahun-tahun yang terdahulu, hinggakan ibadah korban dan solat sunat Aidil Adha dilaksanakan dalam SOP yang ditetapkan, kunjung mengunjung masih lagi dilarang, jangan pula kita hambarkan suasana hari raya kali ini ya. Yang tak dapat tunaikan solat sunat di surau atau masjid, lakukanlah secara berjemaah di rumah dengan ahli keluarga, takbir raya dan tahmid pun jangan dilupa sepanjang 10 Zulhijjah hingga 13 Zulhijjah. Oh ya.. jangan lupa mandi sunat Aidil Adha di pagi hari dan pakailah pakaian yang bersih dan wangi-wangian. 

Jaga diri, rajin-rajin istigfar dan selawat. Bantu ibubapa di rumah. Duduk sahaja di rumah, tak perlu keluar dan jika ada kepentingan untuk keluar, pastikan SOP diikuti. Kita ingat Allah, Allah akan jaga kita. 

Labbaik Allahumma Labbaik!

~Cikgu Norifah~

Wednesday, April 21, 2021

PUASA DI MyBISTARI

 Bismillahirrahmanirrahim.

Marhaban Ya Ramadan!

Alhamdulillah masih diberi kesempatan olehNya untuk kita sama-sama menyambut bulan yang mulia ini. Ini adalah tahun kedua dan harapnya juga adalah tahun terakhir kita terpaksa menyambut Ramadan di dalam pandemik.

Walaupun peraturan yang dikenakan tidaklah seketat tahun yang sudah, kita semua tetap perlu mematuhi arahan yang telah ditetapkan. Ini amatlah penting dalam menjaga keselamatan dan kesihatan semua yang berasa di sekeliling kita.

Memandangkan solat terawih dan juga bazar Ramadan sudah boleh dijalankan semula, nasihat kami, elakkan dari berada di tempat yang sesak, jaga kebersihan, jaga jarak, dan pastikan bila sudah sampai ke rumah, mandi dan bersihkan diri. 

Alhamdulillah juga, sesi persekolahan masih dapat diteruskan. Cuma ingin kami peringatkan sekali lagi di sini,sekiranya para ibu bapa / penjaga ataupun anak murid adalah kontak rapat pesakit Covid 19, sila patuhi langkah-langkah yang telah diberitahu terdahulu, Hari amat berharap para ibubapa / penjaga tidak merahsiakan hal ini dan juga tidak menghantar anak-anak ke tadika sekiranya perkara ini terjadi.

Bagaimana ya gelagat anak-anak apabila sudah mula berpuasa? Pasti rengekan untuk berbuka sentiasa menghantui para ibu, lebih-lebih lagi bagi ibu yang duduk di rumah. Bertabahlah ya! Satu perkara yang menarik berkenaan anak-anak ini apabila berpuasa adalah, mereka akan terus kelihatan segar bugar apabila berjumpa dengan kawan-kawan. Rengekan dan pujukan untuk berbuka hilang terus. Sebab itu kami lebih gemar anak-anak tadika hadir ke sekolah ketika berpuasa. 

Di sini kami kongsikan beberapa gambar dan juga video suasana ketika waktu rehat di tadika semasa bulan Ramadan. 

Saya nak siapkan kerja ni lagi sikit (TIB)

Saya nak rehat sekejap. (TIB)

Saya nak buat latihan ejaan.. kali ni saya nak dapat semua betul (TIMB)

Tengok ni saya baca lancar. (TIMB)

Alamak, saya terjilat mask ni.. batal tak puasa saya cikgu?(TIPB)

Jom ulangkaji! (TIPB)

Mari sini cikgu dengar saya baca, (TKM)

Alololo.. comelnya buku (TKM)

Hmmm... pandai juga saya buat latihan ni semua ya. (TM)

Alamak, masa awal-awal dulu tak kemasnya saya tulis, nasib sekarang dah cantik. (TMPB)

Saya nak mula buat revision ni.. (TMPB)

Semangat tak kami belajar? (TNPB)

Pergunakan waktu rehat sebaiknya dengan merehatkan mata dan minda. (TNPB)

Khusyuknya dia. (TS1)

Ni kacang je cikgu... eh kacang.. sedapnya kacang time tengah lapar ni.. (TS2)


Kami kongsikan juga video himpunan gambar dan klip video murid-murid di tadika masing-masing ketika waktu rehat di bulan Ramadan,

Semoga dengan perkongsian ini dapat meningkatkan lagi semangat anak-anak murid untuk berpuasa. Jangan lupa jaga kebersihan dan juga keselamatan diri. Tak perlu keluar rumah sekiranya tiada perkara yang penting. Penuhi bulan puasa ini dengan amalan-amalan yang baik dan Insyaallah mendapat keberkatan dariNya.

~Cikgu Norifah~



Tuesday, March 2, 2021

SESI BARU, SEKOLAH BARU!

 Bismillahirrahmanirrahim.

Jom pergi sekolah! (TM)


Selamat memulakan alam persekolahan yang baru!!! Akhirnya, sesi persekolahan bersemuka bagi 2021 dimulakan semalam. Pastinya ramai para ibu bapa dan penjaga yang menarik nafas lega walaupun masih ada perasaan risau dengan keadaan sekarang ini. Jawatan guru bidan terjun sudah mula ditarik sedikit demi sedikit dari para ibu bapa. Jangan rindu pula ya, situasi mengajar anak-anak menyiapkan tugasan yang diberi oleh guru. Kami yang bekerja juga walaupun tidak berada di rumah, tetap juga mendapat tempias PDPR ni. Whatsapp dan panggilan telefon bertanyakan permasalahan kerja sekolah.

“Apa eh tu nombor perdana?”

“Ayat gramatis tu, tengok grammar ke?”

“Ni soalan nak punctuation marks, tapi huruf besar pun tulis huruf kecil. Termasuk juga ke huruf besar tu dalam punctuation marks?”

Dan bermacam lagi soalan yang membuatkan kita semua kembali belajar untuk mengajar anak-anak.

Sehari sebelum sesi persekolahan dimulakan, ketika saya keluar untuk mencari barang dapur, meriah kedai-kedai pakaian dan juga kedai gunting rambut, persiapan akhir untuk anak-anak bersekolah rasanya. Diharap para ibu bapa yang membawa anak-anak mencari persiapan persekolahan patuh pada SOP yang telah ditetapkan ya, kita masih di zon merah.

Terima kasih kami ucapkan kepada para ibu bapa yang sudi berkongsi gambar anak-anak yang sudah ke tahun 1. Segak dan comel semuanya. Tersengih-sengih kami melihat gambar yang dikongsi. Terus teringat pertama kali berjumpa dengan mereka, dua tahun yang lepas. Semoga segala ilmu, secara langsung atau tidak langsung yang mereka perolehi sepanjang dua tahun bersama kami dapat dimanfaatkan sebaiknya dan dapat keberkatan dariNya.

 Kami kongsikan kecomelan mereka di sini untuk tatapan bersama.

Kakak-kakak TKM


Abang-abang TKM


Naik darjah 1 (TM)


Kami dah mula sekolah! (TS2)

Comel semuanya. (TIB)

Belajar rajin-rajin tau. (TIB)

Semangat semua nak ke sekolah baru. (TIPB)

Handsomenya semua ni. (TIPB)

Jom semua, kami tunggu di sekolah. (TMPB)

Doakan kami berjaya dunia akhirat. (TS1)

Semoga semua anak didik dan juga bekas anak didik kami sentiasa di dalam rahmatNya, dipermudahkan untuk mendapat ilmu pengetahuan, dan menjadi anak yang soleh dan solehah. SOP tetap dijaga ya! Cikgu sayang semuanya!

~Cikgu Norifah~



















 

MyBISTARI GROUP Published @ 2014 by Ipietoon