Sunday, October 13, 2019

MENUJU KE AKHIR GARISAN


Bismillahirrahmanirrahim.

Sesi menanda kertas jawapan murid. (TS1)
 
“Tulus setiamu cikgu telah mengajar kami,
Membekalkan ilmu untuk masa depan.
Dari ABCDE, 1 2 dan 3,
Hingga aku tahu baca dan kira,
Tak terhingga pengorbananmu,
Hingga aku besar kan ku ingat selalu..”

Minggu lepas anak-anak murid kami sudahpun menjalani peperiksaan akhir tahun 2019. Ini bermakna bagi murid-murid K2 semakin berkurang hari yang dapat kami luangkan bersama, begitu juga bagi murid-murid K1 yang tidak akan bersama kami lagi pada tahun hadapan.

Dalam sibuk menjaga, memantau peperiksaan dan juga menanda, memeriksa kertas jawapan murid, jauh di sudut hati kami, rasa sedih itu tetap akan ada, terpaksa melepaskan anak-anak didik yang telah bersama selama dua tahun. Setiap seorang dari mereka yang pernah bersama dengan kami ada cerita istimewa yang dicipta bersama.

Kami juga ingin ambil kesempatan ini untuk mengingatkan lagi kepada ibu bapa / penjaga, tujuan peperiksaan ini diadakan bukan untuk melihat keputusan anak-anak didik mendapat markah penuh untuk setiap subjek, tetapi kami ingin melihat sejauh mana pemahaman dan kebolehan mereka untuk menjawab setiap soalan yang kami sediakan.

Suasana peperiksaan di Tadika Inovasi Bestari.

Bermacam gaya menjawab soalan yang diberikan. (TIB)

"Awak.. awak buat soalan nombor berapa tu?" (TIB)

"Alamak, soalan ni dah ada kat worksheet minggu lepas.. apa ya jawapannya?" (TIB)


"Nak eja genius, depan huruf g ke huruf j?" (TIMB)

"Cikgu, saya nak pergi tandas boleh?" (TIMB)

"Alhamdulillah, nasib nama saya pendek je, senang nak eja," (TIMB)

Situasi terkawal di kelas ini. (TIMB)
"Cuba baca soalan tu lagi sekali betul-betul.." (TIPB)

"Mana warna kuning ni.." (TIPB)

"Psstt.. cikgu.. tengok sini.. jawapan nombor 18 apa?" (TIPB)

"Yes.. tinggal warna yang ni aje, lepas tu semua dah siap!" (TIPB)

"Eh.. dah cukup belum jumlah yang saya warna ni?" (TKM) 

"Lepas 7... 8, 9..." (TKM)

Semua khusyuk menyiapkan soalan yang diberi. (TKM)

"Awak, janganlah baca soalan tu kuat-kuat sangat.." (TKM)

"Ala.. menggigil pula saya bila cikgu berdiri belakang ni," (TM)

"Eh.. kenapa cikgu tutup semua tu dengan surat khabar.. kan dah susah saya nak check jawapan saya betul ke tak.." (TM)

"Huh.. berdebar rasa nak jawab soalan sempoa ni.." (TM)

Masing-masing fokus mengira dengan sempoa. (TM)

"Eh.. mana soalan yang saya tak jawab lagi tu ya?" (TMPB)

"Semua tadah tangan dulu, jom baca doa dahulu.." (TMPB)

"Alamak, saya dah tertekan zero button pula.. berapa eh jawapannya tadi?" (TMPB)

"Isikan tempat kosong dengan jawapan yang betul!" (TMPB)

"Hmm.. saya rasa macam betul semua jawapan saya ni, dah lapan kali saya check," (TNPB) 

"Doa penerang hati.." (TNPB)

"Bila cikgu nak cakap boleh mula jawab ni.." (TNPB)

Suasana peperiksaan di Tadika Nur Pintar Bestari.

"Mari cikgu tanda dulu nama dan kelas awak," (TS1)

"Ok semua, boleh mula jawab soalan.." (TS1)

"Sepuluh dalam kepala.. empat dekat jari.." (TS1)


Cikgu-cikgu tersenyum lebar sebelum menanda kertas jawapan murid. (TS1)

"Kacang je soalan ni cikgu.." (TS2)

"Kalau ada apa-apa, tanya cikgu ya.." (TS2)

"Sama tak jawapan yang saya tulis dengan yang ada kat sempoa ni?" (TS2)

"Eh.. apasal jawapan saya tak sama dengan jawapan dia? (TS2)
Buat masa sekarang ini, guru-guru sedang sibuk menyemak kertas-kertas jawapan murid-murid sebelum ke langkah yang seterusnya, key in markah di Asis. Di harap para ibu bapa sabar menanti  keputusan anak-anak. Di harap juga para ibu bapa dapat meluangkan masa pada 20hb Oktober 2019 (Ahad) untuk bertemu dan berbincang dengan para guru berkenaan prestasi anak-anak. Kami tunggu ya!

~Cikgu Norifah~













0 comments:

Post a Comment

 

MyBISTARI GROUP Published @ 2014 by Ipietoon